niedziela, 20 maja 2012

Przed żaby...

W leśnym rozlewisku napotkałem kijanki. Była ich cała chmara a może bardziej ławica. Kijanki bowiem, będące larwami płazów (w tym przypadku żab) mają budowę bardzo przypominającą ryby. Przede wszystkim żyją wyłącznie w wodzie, odżywiają się planktonem, oddychają skrzelami  i posiadają ogon w formie pionowej płetwy. Wraz z rozwojem, metamorfozą do postaci dorosłej zachodzą w ich organizmie spore zmiany. Skrzela zmieniają się w płuca i zanikają otwory skrzelowe. U żab początkowo pojawiają się kończyny tylne. Wraz z ich wzrostem rozwijają się także przednie i stopniowo zanika ogon. Tak przynajmniej widzi to człowiek. W rzeczywistości bowiem, najpierw wykształcają się przednie, lecz pozostają one pod skórą. U bardzo młodych żab zaobserwować można niekiedy kikut ogona. Dorosłe opisałem tutaj...

Galeria zdjęćZdjęcieZdjęcieZdjęcieZdjęcieZdjęcieZdjęcie
(kliknij, aby powiększyć)


Video:
 

Ławica wczesnych żab tak mnie zainteresowała, że musiałem jeszcze do niej powrócić. Tak się bowiem składa, że leząc po krzaki nie mam w zwyczaju zabierać z sobą słoika. W tym przypadku jednak okazał on się konieczny, by złapać jeden okaz dla uzyskania lepszego ujęcia foto a nawet nagrania kilkusekundowego video. Po około minucie kijanka wróciła oczywiście do swoich. Nie mam tylko pewności jak prędko odnalazła swe miejsce w ławicy ale wierzę, że dała sobie świetnie radę.




Video:
photo et vidéo par Raphaël

1 komentarz:

  1. 20 yrs old Executive Secretary Dorian Norquay, hailing from La Prairie enjoys watching movies like Americano and Taxidermy. Took a trip to Historic City of Sucre and drives a Ferrari 250 GT Series I Cabriolet. jej ostatni blog

    OdpowiedzUsuń