środa, 31 października 2012

Czaszka wiewiórki...

Czas jakiś temu, łażąc jak zwykle po krzakach znalazłem małą kość. Konkretnie była to kość czaszki. Moje podejrzenie padło na małe, rude, co po drzewach skacze... Pewności jednak nie miałem, zatem zabrałem z sobą. W celu sprawdzenia, czy się nie mylę i być może kolekcjonerskim. Okazało się, że czaszka faktycznie należy do wiewiórki.



Przy okazji poczytałem sobie o preparacji kości. Nie wydawało mnie się to szczególnie trudne i raczej faktycznie takie nie jest. Oczywiście trza mieć nieco wiedzy i dysponować odpowiednimi preparatami. Dużo trudniejsze jest oczywiście preparowanie całych zwierząt, jednak ja znalazłem się w posiadaniu jedynie czaszki. Drążąc dalej temat natknąłem się na pewne informacje. Wiedziałem, że wiewiórki są chronione ale nie wiedziałem, że po śmierci również... Doczytałem zatem, że: 
„W stosunku do dziko występujących zwierząt objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone następujące zakazy: 

1) zabijania, okaleczania, chwytania, transportu, pozyskiwania, przetrzymywania, a także posiadania żywych zwierząt; 
2) zbierania, przetrzymywania i posiadania zwierząt martwych, w tym spreparowanych, a także ich części i produktów pochodnych
3) niszczenia ich jaj, postaci młodocianych i form rozwojowych; 
4) niszczenia ich siedlisk i ostoi; 
5) niszczenia ich gniazd, mrowisk, nor, legowisk, żeremi, tam, tarlisk, zimowisk i innych schronień; 
6) wybierania, posiadania i przechowywania ich jaj; 
7) wyrabiania, posiadania i przechowywania wydmuszek; 
8) preparowania martwych zwierząt lub ich części, w tym znalezionych; 
9) zbywania, nabywania, oferowania do sprzedaży, wymiany i darowizny zwierząt żywych, martwych, przetworzonych i spreparowanych, a także ich części i produktów pochodnych; 
10) wwożenia z zagranicy i wywożenia poza granicę państwa zwierząt żywych, martwych, przetworzonych i spreparowanych, a także ich części i produktów pochodnych; 
11) umyślnego płoszenia i niepokojenia; 
12) fotografowania, filmowania i obserwacji, mogących powodować ich płoszenie lub niepokojenie; 
13) przemieszczania z miejsc regularnego przebywania na inne miejsca; 
14) przemieszczania urodzonych i hodowanych w niewoli do stanowisk naturalnych.” 
Art.52. Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004 r.) 
Całość dostępna jest tutaj. Można tam znaleźć wiele innych, ciekawych informacji, jak choćby taka, że: 
„na preparowanie zwierząt (także w celach naukowych, edukacyjnych i kolekcjonerskich) objętych ochroną gatunkową w Polsce, niezbędne jest przedstawienie zezwolenia wydanego przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska”. 
Jako osobie, która o ochronę środowiska dba, jak tylko może nie pozostało mnie nic innego jak odnieść znalezisko w to samo miejsce.


Na pamiątkę zrobiłem jednak kilka zdjęć, co chyba przestępstwem ani zamachem na naturę już nie jest.

tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst... tekst...

texte, photo et vidéo par Raphaël

1 komentarz:

  1. Ble, ja tam wole żywe zwierzątka, ale nie wiedziałam że wiewiórki są pod ochroną...:)

    OdpowiedzUsuń